Project Description

Bridgestone.no | Forhandlerkonsept og B2C

Bridgestone er verdens største dekkprodusent med en omsetning på ca. 100 milliarder kroner i året. Hver dag produserer Bridgestone ca. 500.000 dekk for personbiler, varebiler, SUV-er, busser, lastebiler, anleggsmaskiner, motorsykler og mer.

Gjerde & Byhring AS er importør og leverandør av dekkmerkene Bridgestone, Firestone og Dayton. På Disenå i Innlandet fylke har de et av landets største dekklager. Totalt har de 12 400 kvm dekklager under tak og her i fra sendes det ut dekk til alle forhandlerne i Norge. Til lageret ankommer det ca. 330 containere i året, og det sendes ut ca. 22 000 ordre. Dette fordeler seg på person- og varebildekk, last, MC, anlegg, Agro, løse felger og komplette hjulpakker. I snitt har de ca. 73 000 forskjellige dekk og felg på lager.

Forhandlerkonsept og B2C

Netpower utvikler nå en helt ny nettbutikkløsning på Magento 2 som skal tas i bruk av de ulike Bridgestone-forhandlere i Norge. Forhandlere skal nå enkelt kunne opprette sin egen B2C-nettbutikk hvor alle nødvendige integrasjoner mot dekkleverandøren er på plass.

Booking-modul

Vi har utviklet en skreddersydd booking-modul hvor hver forhandler kan lage og tilby sine egne tjenester, som f.eks. dekkskift og dekkhotell. Booking-modulen er bygget for å kunne tilpasses alle verksted, dvs. at den tar høyde for ulike arbeidsstasjoner hos forhandlerne og hvilke biler som passer til de ulike arbeidsstasjonene. Videre er det laget støtte for å sette beregnet tidsbruk på de forskjellige tjenestene, slik at man unngår dobbeltbookinger. Det er også logikk som styrer at en sluttkunde kun kan booke en verkstedtime når den nødvendige varen er på lager.

Kjøpsmodul

Netpower har utviklet en skreddersydd kjøpsflyt som gjør det enkelt for sluttkunden å kjøpe dekk og felg hos sin lokale Bridgestone-forhandler. Kjøpsmodulen omfatter samtlige Bridgestone-dekk og sluttbruker trenger kun å skrive inn kjøretøyets registreringsnummer. Via en integrasjon mot Statens Vegvesen sine systemer får sluttbruker opp korrekt dimensjon for felg og dekk, og relevante produkter blir presentert for sluttbruker.

Videre er kjøpsmodulen koblet opp mot API’et til wheel-size.com som hjelper å finne alternative størrelser som passer til det aktuelle kjøretøyet. wheel-size.com er en database som inneholder alle dekk- og felgstørrelser som biler originalt blir levert med fra fabrikk. Kjøpsmodulen har også den unike funksjonen at den tar høyde for om bilen er satt opp med «staggered», dvs. at dekkene har ulik bredde foran og bak.

Kjøpsmodulen er igjen koblet opp mot booking-modulen slik at man ikke kan bestille dekkskift dagen etter dekkjøpet er gjennomført, dersom varen ikke er på lager.

FlexImport for import og synkronisering av produktinformasjon

Netpower har utviklet et frittstående importverktøy som forenkler og effektiviserer import og synkronisering av produktinformasjon fra PIM-systemer, ERP-systemer og andre typer databaser, til andre frittstående systemer som behandler produktinformasjon. Produktinformasjonen inkluderer alt fra produktbeskrivelser, bilder, priser og lagerstatus.

Ved hjelp av SAP Connector har vi koblet FlexImport til Bridgestone sitt SAP Business One ERP-system. FlexImport blir igjen koblet til forhandlerens Magento B2C-nettbutikk. I FlexImport-grensesnittet kan forhandleren selv regulere priser eller annen informasjon fra leverandør, slik at dataene som blir importert inn i nettbutikken er tilpasset den lokale forhandleren. Dette gjøres enkelt ved bruk av masseoppdateringer i FlexImport.

I FlexImport er det også mulig å hente data fra flere ulike kilder, slik at all produktinformasjon samles i FlexImport, og blir behandlet der før den synkroniseres videre til forhandlerens nettbutikk.

Helautomatisk ordrehåndtering

For enkel ordrehåndtering er butikken knyttet til Nordea Checkout og Shipmondo. Ordreflyten er da blitt helautomatisk.

Andre referanser