Innhold

Innholdsmarkedsføring er fremtidens markedsføring

Bygg autoritet, vær en bedrift folk stoler på og øk varepraten med innholdsmarkedsføring.

Innholdsmarkedsføring er en strategi hvor man produserer og deler relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke, etablere relasjon og engasjere en tydelig definert målgruppe – målet er økt salg. Denne strategien kalles også content marketing.

Content marketing – eller innholdsmarkedsføring, er fremtidens markedsføring. Den appellerer både til nettsidens besøkende og søkemotorer ved at man publiserer og distribuerer innhold på websiden av høy verdi. Innholdsmarkedsføring er allikevel ikke så enkelt at man kan skrive noen blogginnlegg som man deretter lenker til fra sosiale medieplattformer. Markedsføring med innhold, i sin rette utførelse, krever mye mer for å oppnå suksess.

Hvorfor du bør vurdere å satse på innholdsmarkedsføring

  • Kunden får verdifull informasjon, i stedet for reklame de ikke er interessert i.
  • Du produserer verdifullt innhold som du kan dele i sosiale medier (hvor rene reklame tekster tar seg dårlig ut.)
  • Dette innholdet kan også brukes i nyhetsbrev
  • Kundene dine engasjeres av dette innholdet og vil derfor oftere klikke liker, kommentere eller dele.
  • Denne formen for markedsføring er også veldig bra for Google, den vil føre til bedre organisk plassering og dermed mer gratis trafikk fra Google.
  • Annonseblokkerere i nettlesere brukes i større grad. Apple vil bl.a gjøre dette til en default innstilling i sin Safari nettleser. Ønsker du å nå frem til dine prospekter, må du i større grad gjøre dette i egne eide kanaler ved å treffe brukerne der de ønsker det, når de ønsker det.

Kapost rapporterer om seks ganger høyere konverteringsfrekvens på nettstedet for bedrifter som fokuserer innholdsmarkedsføring. De har også 7-8 ganger høyere unik trafikk på nettstedet sammenlignet med konkurrenter. (19,7% vs 2,5%).

I Netpower fokuserer vi på fire faser i en innholdsstrategi:

  • Trafikkvekst – å tiltrekke nye besøkende til nettstedet. Vi ønsker å generere ny trafikk gjennom produksjon, søkemotoroptimalisere og distribuere innhold. Infografikker, forretningsblogger og annet unikt innhold hjelper med å skape veksten. I denne fasen brukes SEO-taktikker for å gjøre innholdet søkbart slik at bedriftens målgruppe finner det.
  • Konvertering – Når trafikken er på plass ønsker vi å gjøre den ukjente besøkende til en kjent besøkende. Dette gjør vi for å tilpasse og optimalisere innholdsproduksjonen mot de potensielle kundene som faktisk er interessert i bedriftens tjenester og produkter. Ved å bruke e-post som virkemiddel vil man også kunne være mer personlig i kommunikasjonen med prospektene. Gode, målrettede landingssider med skjema er noen av verktøyene i denne fasen.
  • Salg – Prospektet er nå kjent for oss. Vi vet mer om kundens behov, utfordringer de har med produkter og tjenester, samt demografiske og geografiske data. All denne informasjonen bruker vi til å lede kunden til å gjennomføre et kjøp.
  • Promotører – Den beste praten for en bedrift er varepraten… så framt den er positiv. Vi bygger et program for å informere og oppdatere den fornøyde kunden med ytterligere informasjon, med et ønske om at kunden skal komme tilbake men også snakke positivt til andre prospekter om ditt produkt. Kunden kan og bør være en viktig ambassadør for bedriften din.

Hva vi kan hjelpe med

Innholdsmarkedsføring starter med en omfattende analyse av eksisterende markedstiltak og trafikk på bedriftens nettsted. Det er viktig å identifisere hvor skoen trykker for å iverksette tiltak som gir effekt, samt å få vite hvem bedriftens kunder og brukere av nettstedet er.

Vi vil i denne prosessen få vite om tiltakene skal tilpasses det å tiltrekke nye brukere, identifisere brukerne for å bedre kommunisere med disse, øke salget eller sette inn lojalitetsskapende tiltak i etterkjøpsprosessen. Det er ofte slik at alle disse områdene trenger tiltak.

Det videre arbeidet vil dreie seg om:

  • Oppstart: Utarbeidelse av strategi, metodikk, valg av kanaler, valg av verktøy
  • Planlegging: Utvikling av segmenter og kjøpspersoner/personas, identifisere innholdsbehov, publiseringskalender, identifsere analysebehov
  • Produsere: Tilpasse innhold til segmenter, identifisere og tilpasse eksisterende innhold, produksjon av nytt innhold
  • Oppstart: Implementere verktøy, automatisere distribusjonen av innhold, iverksette den utviklede strategien

Netpower tilbyr

  • Detaljert analyse av sideinnhold
  • Analyse på innholdsgap, hva mangler i innholdet ditt.
  • Utvikling av interne lenker
  • Promotering i sosiale medier
  • Maksimere eksponeringen i søkemotorer
  • Bloggadministrasjon
  • Utvikle bloggtema
  • Utvikle og implementere e-poststrategi, drip marketing

Kontakt oss i dag og få en time gratis med digital markedsfører!
Fyll ut kontaktskjemaet til venstre eller send en epost til salg[krøllalfa]netpower.no

Kontakt oss